2009. október 24-én néhány hetes gyötrődés után megvettem életem első zaporozsecét, egy korai, 1974-es 968-as Zaz-t. Győr mellett vettem, onnan kellett hazavonszolni Pellérdre a képen látható szerkezettel (kutya), amit külön erre a célra készítettünk. Hazaértünk, másnap már el is kezdtem lebontogatni róla a lámpákat, homlokrácsot.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Z82 2017.08.25. 13:08:40
Ezt a díszrácsot a gyártás során elhagyták és helyette később díszbajusszal gyártották. Ahogy látom a te Zaporozsec autó típusodat rövid kopoltyú lemezzel gyártották .
Amúgy felétek mit szóltak hozzá ,hogy ezt a veterán farmotoros autót vetted meg ?
Z82 2017.08.25. 13:27:17
Z82 2017.08.25. 13:45:30
Értéktelen farmotoros léghűtéses autónak tartották a Zaporozsec autókat ,amelyek még a Moszkvics színvonalához sem voltak hasonlíthatóak.Persze a Moszkvics és Izh autókat a magyar Lada autósok legalább annyira lenézték vagy kritizálták mint a Zaporozsec autókat.Idősebb 1965-70 előtt született magyar emberek akik akkoriban Lada autósok voltak ma is úgy tartják ,hogy az 1970-80-as években a Lada autók voltak a legjobban sikerült kiskategóriájú szovjetorosz gyártmányú gépkocsik.
Z82 2017.08.25. 14:20:36
Hátrányok és műszaki negatívumok.:
A Zaporozsec autónak szűk volt az utastere ,mivel négyszemélyes és az orrészben kicsi volt a csomagtér. -Az autó kétajtós volt.Az első üléseket előre kellett dönteni ha hátsó ülésekre be akartak ülni vagy ki akartak szállni a hátul ülő emberek.Ez nem a legjobb dolog az autóban. ---Az autó utasterét bezinkályháról lehet fűteni .Ezt régen műszakilag kritizálták ,mivel tűz és robbanásveszélyes. Frontális ütközés esetén a bekapcsolt bezinkályha sérült és kigyulladhatott az autó és az utasok az autóban megégtek. -Az autó motorjában a bakelit vezérmű fogaskereket 70.000 km után cserélni kellett. -A járószerkezetnél a kerekeknél talpascsapszeg kopása egy jellemző hiba lehetett. -a motorhűtése nem volt a legjobb turbó ventilátoros hűtése van. Menetszél hűtése is volt két oldalról .Nyári időszakban érzékeny a motor léghűtésből adódóan.
Tökéletes hűtést nehezen lehet elérni vele. Ezenkívül a vízhűtésesekkel szemben itt nem veszi körül vízköpeny a hengereket, ami pedig sok zajt elnyel.
-Az autó zajszigetelése nem volt a legjobb és nagy volt a motorzaj.
Z82 2017.08.25. 14:45:46
-A Zaporozsec autók viszonylag erős masszív karosszériával lettek legyártva.
-Az autó talajtól számított hasmagassága által az autó alsó része nem sérül olyan könnyen ,mint az alacsony építésű autóknál.
-Az autó járó és kapaszkodó képessége rossz havas ,saras,mezei föld utakon viszonylag jó.Télen jeges úton a téli gumival jól úton tartható 60 km/h sebességnél is.Ezek előnyei a Zsiguli-Lada autókkal szemben. A hátsókerék meghajtású orrmotoros Lada autók tél jeges utakon meglehetősen instabil autók voltak és saras utakon elkadtak a sárban.Ezzel szemben a Zaporozsec súlypontja hátul a farmotornál van és hátsókerék meghajtása van. -A benzinfűtés által télen nagyon meleg van az utastérben sz műszefal izzik.
-Télen a fagyos hidegben a léghűtéses Zaporozsec autó könnyen indítható. -Vonóhoroggal kis utánfutót lehet vontatni az autóval.Annak ellenére ,hogy az autó csomagtere elől nem nagy.Más kisméretű fiat farmotoros autókhoz képest a Zaporozsec farmotorja elég erős és az autónak teherbírása van. A ZAZ 968 40 lórerős (LE),ZAZ 968m 55 lóerős. Országúton a ZAZ 966-968 típusokkal ajánlottan 100 km/h sebességet lehetett tartani .A későbbi ZAZ 968 m típussal 120-130 km/h lehetett elérni.
Z82 2017.08.25. 14:53:37
-A járó és terepezőképességét jónak tartom más személyautókhoz képest
-Magas a hasmagasság így jól bírja a rossz útviszonykat
-A formavilága az NSU Prinz autókra emlékeztet.Szépen kivitelezték a ZAZ 968 m típust amit 1978-tól gyártottak .Magyarországon 1980-ban jelent meg.
Z82 2017.08.25. 20:38:46
A régi Lada autóktól a régi Moszkvich-Izh autók egyáltalán nem voltak rosszabb minőségűek.A karosszéria korrózió rozsdásodás van egyformán a Zaporozsec,Lada autóknál,Moszkvich-Izh,Volga autóknál illetve a nyugati kocsiknál is van korrózió.Az orosz autók viszonylag vastag lemezből készültek.A Zaporozsec és a Moszkvics még erősebb lemezből készült mint a Lada.a Zsiguli 1200-1300-as autótó 60 lóerős motorjától a Moszkvics 1500-as autó erősebb motorral rendelkezik 75 lóerős.A Lada autók jobban gyorsultak ,mint a Moszkvich-Izh autók viszont a Moszkvich autó erősebb teherbírású.A Lada és a Moszkvich hasmagassága a talajtól számítva magas ,ezért a rossz útviszonyok között kevésbé sérülékenyek.A Moszkvich autókat erős strapabíró futóművel gyártották Moszkvában.1964-ben a Moszkvich 408 volt az első igazán jól sikerült típus kivitelezését tekintve a korábbiakhoz képest.Volt kombi és haszonjármű változata.Változatok 426 kombi a 433 haszonjármű ,ami háromajtós kombi volt. Jól sikerült típusok a 412-427-434,és a 412 típus megújítása a Moszkvics 2140,2140-SL,2137.Megbízható erős igénytelen motor van az autókban egy 1500-as négyhengeres vízhűtéses benzin motor.Az Moszkvich 1500,Izh furgon és a régi Lada 1200-1300 fogyasztása hasonló volt 8,5-9,5 liter országúton.A Zaporozsec 8,5 liter körül fogyasztott. A Moszkvich minőségileg nem volt rosszabb mint a Lada ,mivel Nagy Britanniában is vásároltak Moszkvich autókat az 1960-as és 70-es években.
László Vermes 2018.06.28. 12:03:11